"!kL@N s! N@kLyGp3Ny4Ny@nG"

Monday, January 26, 2009

Puteri Gunung Ledang-mengimbas memori praktikum



Sepanjang cuti sempena tahun baru cina ni mmg aku stress, mana taknya terlalu banyak kerja yang perlu aku siapkan..

kerja-kerja pentadbiran sekolah yang berbaki, siapkan asgmnt yang tertangguh, aku kena siapkan cepat sebab by next week aku dah sibuk dengan kursus jurulatih budaya negara (jsbn) peringkat zon tengah kebangsaan-kebetulan tuan rumah negeri selangor so selain daripada menjadi peserta aku jugalah antara urusetia so sebelum masa sibuk tu dtg aku kena siapkan semua kerja2 tuh..sebab nanti balik dr kursus tak la aku tergopoh gapah buat kerja2 tu ala kadar...

sampai ada yang merajuk dan terasa hati sebab aku terlalu sibuk sampai tak hiraukan sesiapan pun-tak balas sms, tak nak kuar beragenda..mcm2 la..

tapi apa kena mengena dengan poster filem puteri gunung ledang ni?aku rehatkan minda tghari td sbb dah tak larat nak fikirkan keje yang berlambak ni dengan menonton cite yang sangat indah niiiii...tetiba aku teringat satu kisah...

mcm ni kisahnya, dulu masa wat praktikum mengajar kat sk tun syed jan al jafri,sp kedah aku diberitahu akan dinilai peringkat akhir so aku gelabah dan tak tahu mcm mana nak buat...

saat akhir, aku dapat idea untuk gunakan poster filem PGL ni sbgai bahan bantu mengajar dalam set induksi P&P tentang topik "teknologi memudahkan kehidupan"...begini situasinya...

aku tampal poster tu dan tanya pada murid tentang filem ini then sorang murid ni dengan ghairah menceritakan la mcm mana hang tuah gigih naik gajah,panjat gunung segala untuk berjumpa dengan radin dumilah(pgl) ni...

aku tanya balik..nape tak guna helikopter atau sms/call je radin dumilah tu..kan senang..

jawapan diaorang..mana ada semua tu cikgu...then aku tanya balik..bayangkan kalau semua teknologi tu ada..respon diaorg ...wahh senang la hidup hang tuah tu cikgu...

so aku pun bg gambaran..ha, teknologi mmg memudahkan kehidupan..itulah topik pembelajaran kita hari ni...

hehehehe..aku nampaklah penilai aku senyum dari belakang..dia angkat tangan tanda suka dengan perkaitan aku tu..mmg aku dapat A pun praktikum...alhamdulillah

No comments: